Behandling just nu – vi svarar på vanliga frågor

Vi får väldigt mycket frågor just nu kring vilka alternativ som finns för behandling idag sedan Svettmottagningen har stängt sin klinik i Köpenhamn. Vi tänkte därför försöka svara på några av de vanligaste frågorna här:

Hur kan jag få behandling?

Detta är den vanligaste frågan vi får just nu. Och det är också den svåraste och jobbigaste frågan för oss att svara på, eftersom vi tyvärr inte har några bra svar att ge. Alternativet att gå till en privat klinik och betala själv finns ju naturligtvis, men det är få av oss som har de ekonomiska resurserna som krävs för detta. Vi vill därför råda alla patienter att ta kontakt med vården (t.ex. sin vårdcentral). I och med detta blir det också tydligare för vården att hyperhidros är ett reellt problem.

Vad kan jag får behandling för?

Vilka områden som är godkända skiljer sig en aning mellan regionerna. Vanligast är att händer och armhålor är godkända områden för behandling med botulinumtoxin. Antal kliniker som utför denna behandling är dock begränsat och köerna därmed långa. För andra områden så finns inte samma möjligheter att få behandling via vården. Behandling med botulinumtoxin kan man få hos privat klinik till självkostnadspris och man kan få antikolinergika utskrivet av läkare. Det finns också andra hjälpmedel såsom t.ex. Jontofores och MiraDry. För mer information om vad som gäller i just din region så råder vi dig att ta kontakt med din vårdcentral.

Vilka kliniker kan jag gå till?

Det finns en uppsjö av privata kliniker att gå till så vi rekommenderar att göra sökningar på nätet efter en klinik nära dig. När det kommer till offentliga kliniker så är rådet att börja med att uppsöka vårdcentralen för rådgivning av dem. Patientföreningen för Hyperhidros vill vara och är oberoende och vi vill därför inte tipsa om vissa kliniker framför andra och då antalet kliniker är stort så finns tyvärr ingen möjlighet att sammanställa en komplett lista över alla kliniker på marknaden.

Kan jag som individ göra något för att förbättra situationen för hyperhidrospatienter i stort?

Ja, det kan du. Om du inte redan är medlem, så kan du bli det här på hemsidan. Du kan också göra stor skillnad genom att sprida information. Hjälp oss att dela information på internet. Gilla oss på Facebook. Berätta om hyperhidros för släkt, vänner, arbetskamrater m.m. Ta kontakt med din vårdcentral/husläkare och sök vård. Ju fler som söker vård, desto svårare blir det för beslutsfattarna att blunda för problemet.