3 september, 2020

Week of Svett

Week of Svett – Hyperhidrosföreningens årliga aktivitet för att samlas och bryta stigmat om överdrivna svettningar

På vilka ställen eller när känner du dig trygg med din hyperhidros? Är det med en vän som vet eller i en miljö där det är okej att svettas? Kanske i badet där inte svetten syns omgärdad av vatten? Vi vill att du ska vara trygg överallt och bryta stigmat kring överdrivna svettningar. Genom en årlig promenad, Walk of Svett, som genomförs av våra medlemmar runtom i landet tror vi att vi gemensamt kan bryta stigmat kring våra svettningar och medvetandegöra vår omgivning om hyperhidros.

Årligt återkommande

Walk of Svett hade premiär 2020 och alla medlemmar är välkomna och kan utföra aktiviteten där de är rent geografiskt. I år kommer vi köra ett än mer inspirerande och flexibelt upplägg, Week of Svett, med möjligheten att gå under en hel vecka, start 29 april med final söndag den 7 maj då vi anordnar gemensam promenad på flertalet orter för de som kan och vill. Gå solo, samlas flera eller ta med en vän/familjemedlem. Se anmälningsformulär längst ner.

Varför gör vi detta?

I och med att vi bjuder in till Walk of Svett hoppas vi skapa samtal och kännedom om hyperhidros. Det är accepterat på ett annat sätt att svettas när man tränar, joggar eller går – i denna aktivitet tillåts vi att svettas men hur gör vi för att även känna samma öppenhet både i samtalet, i aktiviteter och rum i vardagen? Hur känns det att berätta för någon och kan det hjälpa flera? Dessa frågor hoppas vi varje person har mod att ta upp på sin promenad. Trivs man bättre med en annan aktivitet som att simma går det självklart bra – det viktiga är att du deltar och känner dig trygg med din valda aktivitet.

Platser för gemensam promenad 7 maj

• Stockholm, Rålambshovsparken kl 12:00, mötesplats vid Boule Bar (närmsta T-bana Fridhemsplan, utgång Drottningholmsvägen/Fridhemsgatan)
  • Umeå, Rådhusparken kl. 12:00, mötesplats vid fontänen
  • Göteborg, Drottningtorget kl 12:00, mötesplats vid Drottningtorgsbron
  • Åre, Åre torg kl 12:00

Styrelsen finns representerad i Stockholm, Umeå, Åre och Göteborg. Finns det medlemmar som vill anordna liknande gemensamma grupp-promenader i andra delar av landet kan man maila in även om det till info@hyperhidrosforeningen.se så kan vi anslå det i våra kanaler.

Vi hoppas många vill delta digitalt och lägga upp bilder eller videoklipp från varje Walk of Svett i olika delar av landet och i olika stråk! Du är viktig och tillsammans medvetandegör vi att 3-5 % av befolkningen har hyperhidros och att vi är en viktig patientgrupp där kännedom och kunskap behöver öka samtidigt som stigmat kring svett minskar.

Tipsrunda 2023

För att göra din Walk of Svett lite mer intressant har vi även skapat en digital tipsrunda. Rundan omfattar 11 frågor och du kan gå den precis var du vill! Rundan är ca 2 km lång och du får en ny fråga var 200e meter och avslutas sedan med en utslagsfråga.

För att delta i tipsrundan behöver du ladda ner appen Tipsrundan.se (finns där appar finns eller på knapparna nedan). När du laddat ner appen till din telefon så anger du tipsrundans kod EQB785. Där anger du ditt namn (ifall du föredrar att vara anonym, tänk på att ditt namn blir synligt för andra deltagare i tipsrundans topplista) och klickar ”Participate in quiz!” Sen är det bara att börja promenera i valfri riktning! Lycka till!

Upplägget är enkelt och helt gratis:

• Välj en promenad du gillar
  • Fråga om någon vill gå med på din walk of svett
  • Gå utan att skämmas för dina svettningar – du får svettas!
  • Berätta för din promenadpartner om walk of svett och hyperhidros, eller ring/messa någon och berätta.
  • Lägg upp en bild från din promenad och tagga med #walkofsvett och @hyperhidrosforeningen.se om du vill

Detta resulterar i att:

1. vi som patientgrupp får mod och kan bryta stigmat när vi tillåts att svettas och ser att många deltar
  2. samtal om hyperhidros skapas under promenaden och
  3. kännedomen om överdrivna svettningar ökar och sprids till fler!

Om vi uppnår allt detta får vi förhoppningsvis mer resurser att kunna påverka, ju fler vi visar att vi är desto större möjligheter att fler kan få hjälp. Vi hoppas att många vill delta och lägga upp bilder eller videoklipp från varje Walk of Svett i olika delar av landet och i olika stråk! #walkofsvett @hyperhidrosforeningen.se (Instagram) och @hyperhidrosforeningen (Facebook)

Se också till att du följer oss i sociala medier så att du kan följa styrelsens Walk of Svett. Du hittar oss på respektive knapp nedan:

Skriv in 7 maj i din kalender redan nu! 🙂