7 november, 2019

Antiperspirant

Vad är antiperspirant?

Deodoranten har människan använt under en väldigt lång tid, redan de gamla egyptierna uppfann en form av deodorant. Hur de fungerade mot svettningar på den tiden är höljt i dunkel, men idag innehåller många deodoranter även antiperspirant för att begränsa svettning. Detta oftast genom det verksamma ämnet aluminiumklorid. Skillnaden mellan deodorant och antiperspirant är att deodorant inte förhindrar svettning utan är avsett att förebygga lukter genom att de innehåller ämnen som minskar bakterietillväxten. På grund av att antiperspirant är en av de allra minst invasiva behandlingarna och tack vare att den är billig och lättanvänd så är antiperspirant den metod som rekommenderas att man provar först.

Hur fungerar antiperspirant?

Det verksamma ämnet i antiperspirant är oftast aluminiumklorid. Aluminiumklorid är en kemisk förening av aluminium och klor. Antiperspiranten fungerar genom att de verksamma ämnena reagerar med proteinerna i svetten och bildar en propp i hudens yttersta lager. De täpper därmed till svettkörtlarnas öppningar med resultatet att svetten inte kan passera ut genom huden. När kroppen sedan känner att svettkörteln är tilltäppt så stängs svettningarna av. Denna plugg sitter kvar i ca 24 timmar och tvättas bort med tiden. Det finns även produkter som säger sig ge längre effekt än 24 timmar – som alltid, prova dig fram. Produkter med vatten istället för alkohol irriterar huden mindre, men torkar istället långsammare. Parfymfria produkter är mindre benägna att göra huden röd och irriterad.

Vilka områden kan behandlas?

Antiperspirant kan teoretiskt sett användas på hela kroppen, men vanligast är att det används under armarna, i viss utsträckning händer och fötter och ibland även ansikte. Beroende på vilket område som ska behandlas så används olika produkter. Händer och fötter kräver en starkare produkt, medan underarmar klarar sig med en lite svagare. Men då det är en kraftig kemikalie så rekommenderas att börja med en svagare produkt och först prova på ett mindre område för att se hur just din kropp reagerar och därefter prova sig fram till en produkt som fungerar för just dig.

Omstridda risker

Aluminiumklorid är grund för en del tvistigheter. Hur farligt är det egentligen? Det finns de som argumenterar för att det är skadligt med aluminiumföreningar som tränger in i huden och även faran med att det täpper till porerna. Då antiperspiranter huvudsakligen används i armhålor där vi har lymfkörtlar och väldigt tunn hud så har det debatteras om det kan ge upphov till inflammationer och eksem. Aluminiumklorid har även granskats för konsekvenser som alzheimers och cancer. Inga kopplingar till cancer har dock hittills kunnat konstateras och riskerna för allvarligare och permanenta åkommor vid användande av produkter med aluminiumklorid är sannolikt minimala. Inte heller har aluminiumklorid kunnat kopplas till alzheimers.

Hur går behandling till?

Aluminiumklorid kan köpas receptfritt på apotek, oftast i form av roll-on, deostick eller liknande. För de starkare produkterna rekommenderas att man applicerar dem på kvällen innan sänggående då kroppen i regel svettas minst. För att undvika irriterad hud så bör huden vara helt torr innan applicering, i annat fall ökar risken markant för utslag, Aluminiumklorid som kommer i kontakt med svett bildar nämligen saltsyra. Saltsyran kan ge upphov till starka, brännande smärtor. Aluminiumklorid på fuktig/svettig hud innebär också att antiperspirantens effekt avtar snabbare. Att huden är nytvättad är inte så viktigt, utan kan snarare leda till ökad risk för irriterad hud. Om du brukar raka armhålorna rekommenderas att vänta 24-48 timmar innan applicering, huden bör även vara fri från sår/skador. Hydrokortisonsalva kan hjälpa om huden blir irriterad. Om huden reagerar starkt på behandlingen så bör den avbrytas.

Aluminiumklorid kan skada textilier så det kan vara en god idé att vara aktsam med exklusiva kläder/sängkläder eller liknande till dess att produkten helt har torkat in.

För- och nackdelar

Fördelar: Antiperspiranter är billiga och lättillgängliga. Väl beprövad metod vid lindrigare svettning. Det är en hemmabehandling och lätt att applicera själv i jämförelse med många andra svettbehandlingsmetoder som kräver mer medicinsk expertis.

Nackdelar: Aluminiumklorid kan göra att huden blir öm, irriterad, torr eller får sprickor. Många patienter med hyperhidros upplever att effekten av aluminiumklorid är begränsad och om den över huvud taget har någon effekt så avtar den snabbt. Det finns en risk för kompensatoriska svettningar vid användande av aluminiumklorid.

Mer information:

Creative Commons-licens
Denna text är licensierad under en Creative Commons Erkännande-DelaLika 3.0 Unported Licens.